Veletrh Micro Praha je doslova za rohem. Dvoudenní festival hodinek proběhne v krásných prostorách Fantovy budovy už 30. listopadu a 1. prosince. Letos se festivalu účastní řada nových značek i některé, které se po roce do Prahy vracejí. Právě jejich zástupci nám vloni prozradili, co na svých značkách považují za to nejzajímavější.
Zaujmout ve světě microbrandů není vůbec jednoduché. Značek se v uplynulých letech vyrojilo vlastně docela dost, což dokazuje i fakt, že mnohé značky, které se účastnily loňského ročníku veletrhu Micro Praha, vznikly někdy v době covidové pandemie. Jiné malé značky ovšem již mají dlouhou tradici, přesto se z nich nestali žádní giganti hodinářského světa.
Společné mají tyto firmy to, že se snaží oslovit vždy určitou úzkou skupinu hodinkových nadšenců. To znamená, že musí nabízet něco, co je pro tyto lidi zajímavé, čím se od konkurence odliší. Právě na to, co je na jejich značce jiné, než na ostatních, jsme se vloni na Micro Praha zástupců některých značek ptali. A je až s podivem, jak se skutečně značky odlišit dovedou.
Individualizace a severský spirit
Tak například finští Jurmo se zaměřili na individualizaci, která jinak dovede být u prémiových značek velmi drahá. Jurmo nabízí i výrazné úpravy s relativně malým příplatkem. „Zjistili jsme, že když dáte zákazníkům volné ruce, vlastně si nedovedou udělat ucelenou představu a proces tvorby je komplikovaný. Proto jsme vytvořili základní kolekci hodinek, ty si pak mohou zákazníci upravit podle libosti,“ řekl Kim von Gerich, spoluzakladatel značky. Firma má vlastního designéra, který se zákazníky úpravy probere, navrhne výsledný vzhled a podle tohoto návrhu pak hodináři firmy hodinky vyrobí. Firma si sama vyrábí ciferníky, pouzdra a ručky, švýcarské strojky pro ně upravují na zakázku zkušení hodináři.
Jiná severská značka, Nordic Marine Instruments, zase vsadila na chladně elegantní severské pojetí svých hodinek. Minimalistický design ozvláštňují barvy ciferníků a velký důraz na kombinaci leštěných a broušených ploch. „Ta nám pomáhá vyniknout, vytváří totiž krásnou hru světla a stínů,“ míni Christopher Waluga, spolupracovník značky. NMI si zakládá na tom, že způsob leštění připomíná ten u hodinek Grand Seiko, cena přitom zůstává „při zemi“.
Originalita, posedlost detailem i tradice
Třeba německá značka Circula, která se také nebojí použití atraktivních barev, si zase zakládá na toolové povaze svých hodinek. A tato povaha má být na první pohled vidět. Propracovaný je také design. „Pouzdro každé naši modelové řady je odlišné, liší se i jejich náramky, jedinečné jsou i ciferníky. Já si obzvlášť zakládám na tom, že design náramku musí pasovat k pouzdru, obojí musí mít stejný designový jazyk,“ říká Cornelius Huber, již třetí z generace Huberů v čele značky.
Na originálním designu staví svůj úspěch i další německá značka, Heinrich. „Pro mě je vždy důležité mít originální design. Inspiruji se, ale nekopíruji. A zároveň se snažím inovovat, novinkou, která si získala srdce zákazníků, byla například luneta s luminiscencí na boku, to přede mnou nejspíš nikdo neudělal,“ chlubí se detailem majitel značky Wolfgang Heinrich.
To další německá značka, Hanhart, má dlouhodobou tradici a je podstatně větší, než výše zmínění hráči. Nicméně se v mnohém jako microbrand chová. „Na značce našich rozměrů je systém přímého prodeje poměrně neobvyklý. Snažíme se mít úzké vztahy se zákazníky, osobně tak rád objíždím veletrhy a sám se ujímám prezentací,“ říká Simon Hall, CEO firmy, která si i dnes vystačí jen se zhruba dvaceti zaměstnanci.
Úzká specializace
Belgická značka Gavox se pro změnu soustředí na pilotní hodinky s originálním designem i funkcemi. „Například model Aurora je GMT model s možností nastavení časového pásma po čtvrt hodině. Existují totiž tři časová pásma, která mají čas posunutý o 45 minut oproti pásmu sousednímu. A jelikož jsou mými zákazníky mimo jiné i piloti, taková funkce se jim v těchto časových pásmech skutečně hodí,“ říká majitel a jediný zaměstnanec značky Michael Happe. A přidává i další funkci, hodinky Aurora mají i funkci odpočtu času, což je opět mezi analogovými hodinkami nevídané. I Gavox pak zvládá poměrně výraznou individualizaci na přání zákazníka.
Zcela jinak na to pak jde Eric Yeh ze značky Havaan Tuvali. Hongkongský hodinář vyrábí hodinky ze starých pouzder, která ležela po desítky let nevyužitá ve skladech. „Ke každému typu pouzdra se snažím vymyslet ciferník, který by se k němu hodil. Nedávám si konkrétní cíle, ono mě prostě něco napadne. Takhle přišel třeba nápad s využitím papíru, kamarád mi pak vnukl nápad použít tabákový list,“ popisuje Yeh další úroveň jedinečnosti svých hodinek. Jeho ručně vytvářené ciferníky jsou skutečně uměleckým dílem.
Na letošním Micro Praha bude samozřejmě k vidění i řada dalších značek. Tak se na veletrhu zastavte a zkuste objevit, co jedinečného nabízí.