Hned pět jedinečných mistrovských děl japonské hodinářské značky Credor bylo k vidění během tematického japonského večírku v Koscomu v Praze. Ten pro své VIP zákazníky uspořádalo největší české hodinářství ve spolupráci s automobilkou Lexus a vyhlášenou japonskou restaurací Yamato.
Elitní skupinky 12 mistrů hodinářů
Nestává se často, aby bylo pohromadě k vidění hned 5 hodinek značky Credor a už vůbec ne v Evropě, protože jediná oficiální prodejní místa této značky na světě se nachází v Tokiu. Milovníci a sběratelé hodinek v Česku tak dostali unikátní příležitost si tato malá mistrovská díla japonské hodinařiny naživo nejen zblízka prohlédnout, ale také vyzkoušet na ruce.
Název Credor pochází z francouzského Créte d’Or, což se dá volně přeložit jako hřebínek ze zlata. Credor vznikl v roce 1974 původně jako kolekce špičkových hodinek značky SEIKO vyrobených z drahých kovů. Dnes se jedná o samostatnou značku, jejíž hodinky ručně vyrábí úzká skupinka 12 nejlepších mistrů hodinářů, přičemž každý z nich se specializuje na jednu hodinářskou činnost.
Japonské tradice, krása a estetika
Hodinky Credor v sobě spojují tradiční řemeslnou zručnost značky Seiko se současnou špičkovou technologií a spoléhají na více než stoletou zkušenost s výrobou hodinek. Jsou to hodinky navržené Japonci pro japonský trhy – přesně podle japonských tradic a vyjadřující japonskou krásu a jemnou estetiku.
V Koscomu byly k vidění byly 3 varianty modelu Eichi II v provedení z růžového zlata a platiny. Credor tento model uvedl v roce 2014 na výročí 40 let od vzniku řady Credor a zároveň na výročí 15 let od uvedení strojku Spring Drive.
Ručně malované porcelánové čísleníky
Číselníky modelu Eichi jsou porcelánové a ručně malované. Zajímavostí je, že takový číselník maluje sám jeden hodinář celý den. Ručky hodinek jsou tepelně modřeny do finálního odstínu pod dozorem mistra hodináře, který je jen díky svým letitým zkušenostem schopen docílit stejného odstínu u každé jedné ručky.
Za rok takto vznikne jen několik málo kusů hodinek
S podobnou péčí přistupují i ostatní hodináři z Micro Artist Studia v Shiojiri k dalším dílům hodinek. Takto za rok vznikne 20 až 25 kusů hodinek Eichi II, přičemž jejich cena je zcela po právu nastavena na 1.099.000,- korun za zlatou verzi a 1.490.000,- za platinovou.
Největší pozornost ale byla upřena na dvě časomíry z kolekce Masterpiece, která byla představena v roce 2011 a od té doby se za rok vyrobí pouze 3 až 5 kusů těchto výjimečných hodinek. Není proto divu, že potkat hned dvoje takové hodinky na jednom místě je nejen v Evropě hodinářský svátek.
Odbíjení hodin zvukem japonských zvonků na dveřích
První z nich je Credor Spring Drive Sonnerie s komplikací hlasitého odbíjení hodin, které napodobuje zvuk japonských zvonků na dveřích. Odbíjení lze nastavit na jeden ze tří režimů –každou hodinu, každé 3 hodiny a pak jej zcela utišit. Hodinky jsou poháněny strojek Spring Drive, ale komplikace odbíjení hodin funguje paralelně s vlastním pérovníkem k uchování energie odbíjení. Cena těchto hodinek je stanovena na 4.299.000,- korun.
Nejmimořádnější a nejsložitější časomíra ze všech vystavovaných byl Credor Spring Drive Minute Repeater, hodinky s minutovou repeticí neboli akustickou indikací času. Ten začne po zmáčknutí tlačítka na boku hodinek mechanicky odbíjet přesný čas.
Decimální minutová repetice
Hodinářskou zajímavostí je, že tyto hodinky neodbíjejí po hodinách čtvrthodiny, ale desítky minut. V 11:56 tak hodiny odbijí jedenáctkrát hodiny, pak pětkrát desetiminuty a pak ještě šestkrát minuty, každou skupiny odlišným táhlým, podmanivým, japonským tónem.
Tohoto nádherného zvuku bylo dosaženo kouzlem zcela tiché mechaniky strojku Spring Drive ve spojení s použitím speciální oceli vykované slavným japonským ocelářem Munemichi Myochinem, který je již 52. generací japonských kovařů, jehož rodina již více než 850 let nepřetržitě zpracovává ocel. Nikoho nepřekvapí, že tyto hodinky byly ze všech přítomných časomír nejdražší s cenovkou 9.259.000,- korun.
Japonské hodinky, auta i delikatesy
Kromě japonských hodinek mohli návštěvníci akce obdivovat také kulinářské umění restaurace Yamato pod vedením šéfkuchaře Marka Hory, který servíroval japonské delikatesy přímo v prostorách hodinářství. Před hodinářstvím v pasáže Florentinum byl pak zaparkován vůz Lexus LC a vozy stejné značky pak rozváželi návštěvníky po skončení akce domů.
Koscom je s prodejní plochou přes 700 metrů čtverečních největší prodejnou hodinek v Česku. Dlouhodobě se specializuje na prodej a servis rodiny japonských značek Seiko a Grand Seiko, do které patří patří také Credor.
Foto: Jan Rasch
Videoreportáž z Credor večírku se můžete pustit také na našem kanálu: